Een ontsteking is gezond, pijnstillers niet.

door | 25/12/2023

We weten allemaal dat je tegen pijn een pilletje moet nemen. En toch is dat niet zo handig. Drie dingen. Een is dat pijn een signaal is dat er iets niet goed is. Twee is dat pijnstillers niet zo gezond zijn in grote hoeveelheden. En drie is dat het zelfs genezing tegen houdt.

1. Een signaal heeft een nuttige taak. Hoofdpijn heeft een diepere oorzaak. Tenzij je net je hoofd hebt gestoten, is het handig om te weten of je je ergens druk over gemaakt hebt of dat er in je darmen iets niet prettig gaat. Als je dat signaal negeert, onderdruk je de oplossing van een dieper probleem. Nou gaat heel veel ongemak vanzelf over. Toch wil je de mensen de kost niet geven die elke week een paar pijnstillertjes slikken. En dat laatste is niet gezond. Artsen nemen je meer serieus als je met een vraag langs komt om achter de oorzaak van steeds terug kerende pijn te komen.
  2. Een paracetamolletje lijkt handig. tenzij je er meer dan 10 op een dag neemt. Of 15 in een keer. Je lichaam maakt van de overtollige paracetamol een giftige stof die stukken van je lichaam kapot maakt. En dat kapot is na 24 uur al bijna onherstelbaar. Reken maar dat het allemaal dan pas echt goed zeer gaat doen! Gewoon even naar de eerste hulp, dus. En snel. Dan heb je nog aspirine en ibuprofen in allerlei soorten. Werkt bloedverdunnend. Niet handig in grote hoeveelheden als je ergens een dunne plek in een darm, bloedvat of op je huid hebt. Want dan stopt een bloeding niet makkelijk meer. Codeine, Tramadol, Valium, Fentanyl en andere pijnstillers zijn niet voor niks op doktersrecept te verkrijgen. Tenminste, in Nederland. Het gaat me te ver om er uitgebreid op in te gaan en je snapt het inmiddels wel.
  3. Populaire pijnstillers werken ontstekingsremmend en dat kan de genezing in de weg staan. Waarom? Een ontsteking is eigenlijk een verdedigings reactie. Dus tegen een aanval. Iets met een trauma, of een infectie, of een giftige stof wekt een reactie in je lichaam op die alles weer normaal wil maken. Na de pijn komt er nog een hele serie processen in je lichaam op gang die je de goede kant op helpen. Simpel voorbeeld is een wond. Neem een paar aspirines en kijk hoe lang het nog blijft bloeden. Ook niet handig. Ander voorbeeld is een darmontsteking. Door lekkages komen er stoffen in je bloed die je daar niet moet willen. Die worden in je lever weer onschadelijk gemaakt. Tenminste als je lever daar niet in de weg wordt gestaan door paracetamol wat ook opgeruimd moet worden. Dan wordt het wel erg druk daar binnen. En dan houden we het simpel. Maar genezing kun je beter aanmoedigen dan remmen.

Kort samengevat: een ontsteking probeert iets beter te maken, pas op voor ontstekingsremmers.

Wat dan?

Hangt van de oorzaak van de pijn af. Ik heb verstand van kiespijn en daar beperk ik me hier toe.
Even voorop gesteld: pijnstillers zijn prima voor de korte termijn, gewoon doen hoor. Alleen, er is meer.

De allermeest voorkomende oorzaak is een tandvleesontsteking. Die kun je verhelpen door te spoelen met 2% waterstofperoxide. Of water met wat zout er in. Of peper op het tandvlees, kruidnagel, baking soda, aloe vera, pepermunt, kamille en ga zo maar door. Als er wat in een gleufje tussen de kiezen klem zit, probeer dat er uit te krijgen met een tandenstoker of een draadje. Chloorhexidine is minder ideaal, omdat het tandplak harder maakt en vorming van nieuw tandvlees remt. Maar voor even helpt het ook goed, zeker in combinatie met schoon maken.

Van tandbederf hebben maar heel weinig mensen last. Maar je zal het maar net wezen! Als na het eten of drinken van zoetigheid je ernstige steken door je kaak krijgt, dan helpt spoelen met baking soda. Dat mag je best een paar keer achter elkaar doen. Het is bitter, maar maakt prima schoon. Het is meteen een prima test: is het een gaatje, dan helpt het. Is het iets anders, dan moet je verder zoeken.

Gevoeligheid met warm en kou is meestal wat anders. Zeker als het weer snel weg trekt, dan zou je er geen pijnstiller bij hoeven slikken. Maar als je er langer dan een minuut pijn aan houdt, baking soda niet goed helpt, dan wordt het echt tijd om de tandarts te bellen.

En onderschat ook niet de werking van natuurlijke vitamine C. Of zwavelverbindingen die in ui, prei en knoflook zitten. Die helpen van binnenuit. Zeker als je er veel extra water bij drinkt om de afvalstoffen van een ontsteking door te spoelen. Dit kan ook goed helpen bij ontstekingen in je kaak voor en na een uitgebreide tandarts behandeling. Zeker als je er pijnstillers bij gebruikt.