Last van een verstandskies

door | 23/10/2017

Last van een verstandskies is meestal een probleem dat veroorzaakt wordt door het tandvlees dat aan de achterkant over de verstandskies heen ligt. Dat vormt een soort kraagje waaronder etensresten blijven zitten. Als de verstandskies groeit, zal het tandvlees aan de kant worden geduwd om ruimte te maken voor de verstandskies. Hierdoor kan het tandvlees gaan kneuzen en dit in combinatie met de etensresten kan een infectie veroorzaken. Dit komt niet vaak voor, maar als je het hebt kan je hier aardig last van hebben.

Wat kun je eraan doen?
Je neemt een verbandgaasje, in vaktermen heet dit een 5×5, en waterstofperoxide 3%. Dit kun je halen bij de drogisterij. Het gaasje ga je flink bevochtigen met de waterstofperoxide en dit vouw je een paar keer dubbel zodat het de vorm krijgt van een suikerklontje (zorg ervoor dat je de waterstofperoxide er niet uit knijpt). Dit leg je op de verstandskies en kauwt er 15 keer op. Hierdoor komt de waterstofperoxide onder het kraagje waar de etensresten zitten en dit wordt als het ware schoongespoeld. Doe dit 5 keer op een dag en na 2 dagen zal de pijn minder zijn. Het is niet verstandig om dit meer dan 2 dagen te doen omdat het tandvlees op den duur vervelend kan gaan aanvoelen door de waterstofperoxide.

Als dit nog niet genoeg werkt, kun je ook wat zeezout of himalayazout op een tandenborstel doen en hiermee de geïrriteerde plek insmeren. Doe dit niet gelijk na de waterstofperoxide want dit kan onprettig aanvoelen. Wacht hier een dag of 2 mee. Het zout ontsmet nog iets meer dan de waterstofperoxide.

Ook is het verstandig om regelmatig te spoelen met zout water. Hoe je dit doet lees je hier: http://tandartsgoossens.nl/2017/07/09/waarom-beter-poetsen-en-minder-snoepen-niet-altijd-helpt-tegen-gaatjes/